آموزش درست در حرفه و صنعت طلاوجواهرسازی

قوانین صرافی و قوانین رسمی و شرعی حاکم بر زرگری در قرن هفتم هجری
مهر ۲۸, ۱۴۰۲
نمایش همه

آموزش درست در حرفه و صنعت طلاوجواهرسازی


طلا و جواهرسازی :مهارتهای تخصصی تبدیل فلزات گرانبها به زیور آلات و انواع جواهر

شاید معادل هنر صنعت تخصصی در تحصیلات آکادمیک یا رشته دانشگاهی تلفیقی از شیمی،متالوژی مواد ،هنرهای تجسمی ،طراحی صنعتی ،کانی شناسی ،صنایع دستی ،مدیریت فروش ،و بازاریابی ،و….است .

جالب اینکه این هنر صنعت در ایران جزئ برجسته ترین هنر صنعت هاست که رشته مجزای آکادمیک ندارد .

به دلیل وسعت بسیار این رشته صنعتی جای کار بسیار دارد و تکنیک های منحصر بفرد

از ویژگی های این هنر صنعت  قوانین اخلاقی و اصولیزجاری در این صنعت که بصورت استاد و شاگردی در کنار آموزش های تخصصی است که این صنعت را کاملا کاربردی کرده و دوام دیرینه دارد .

انتقال این قوانین توسط استادکاراران ایرانی به کشورهایی مانند انگلیس ،آلمان کانادا و حتی استرالیا باعث رونق گرفتن این هنر صنعت در این کشور ها شده است .

شاید بگوییم اگر این رشته بصورت دانشگاهی ارائه میشد رشد بیشتری داشت .اما تجربه ثابت کرده صنایعی اینچنین اصیل و پابرجا  اگر وارد فضای آکادمیک شود در گیر و دار تولید مقاله و دفاع و مهاجرت به قهقرا کشیده خواهد شد .

در حال حاضر قسمتی از خلا آموزش این عرصه را آموزشگاه های تخصصی این رشته پر کرده اند که به جهت همگامی این آموزشگاه ها به صورت تخصصی با تولید و بازار تخصصی مسیر متناسب و تضمین شده برای ورود و رشد در این عرصه فراهم شد .

اما اگر به کلاس ها و کارگاه های چند روزه فضاهای آموزشی تلفیقی که از هر رشته ای چند سر فصل ارائه می‌کنند ،برای تخلیه هیجان  هنری جای امیدواری برای پیشرفت  نیست .

 

 

آموزشگاه طلاو جواهرسازی مصیبی

دکتر محسن مصیبی