ساخت طلا و جواهر با خمیر مس یا برنج

آموزش ساخت زیور آلات با متال کلی
آموزش ساخت زیور آلات با متال کلی
خرداد ۱۸, ۱۴۰۱
دوره ساخت طلا با خمیر طلا و نقره
دوره ساخت طلا با خمیر طلا و نقره
خرداد ۱۸, ۱۴۰۱
نمایش همه

ساخت طلا و جواهر با خمیر مس یا برنج

ساخت طلا و جواهر با خمیر مس یا برنج

ساخت طلا و جواهر با خمیر مس یا برنج

ساخت طلا و جواهر با خمیر مس یا برنج

امروزه تولید و استفاده از خمیر مس یا برنج در ساخت طلا و جواهر در کشورمان تبدیل به بحث جدی شده است، در کشورهای دیگر نیز این اتفاق به صورت گسترده اتفاق می‌افتد و در کشور ما عمر بلندی ندارد و هنرمندان ما در طی این چند سال اخیر اقدام به ساخت طلا و جواهر با خمیر مسی و برنج کرده‌اند. در مورد ساختار خمیر مس یا برنج باید بگوییم خمیر دارای ساختار انعطاف پذیری می باشد و قابلیت فرم دهی و شکل دهی بسیار بالایی دارد، و می‌تواند در ساخت طلا و جواهر با خمیر مس یا برنج  قطعات را با قالب گیری مناسب و دقیق به شکل و فرم دلخواه خود در آورد. برای ساخت طلا و جواهر با خمیر مس یا برنج و به منظور فرم دهی و قالب گیری آن باید در یک تایم و زمان مشخصی کار قالب گیری انجام شود، زیرا به دلیل خمیری بودن آن ممکن است بعد از گذشت زمان تعیین شده خمیر به حالت نیمه خشک در آید و فرم دهی و شکل دادن آن به راحتی امکان‌پذیر نباشد.

البته در ساخت طلا و جواهر با خمیر مس یا برنج ساختار این محصول قابلیت تغییر در فرمولاسیون آن را به منظور بالا بردن مدت زمان انعطاف پذیری دارا می باشد و این کار بستگی به خواست کاربران نسبت به کاری که انجام می‌دهند دارد. از مزیت های استفاده از خمیر مس یا برنج در ساخت طلا و جواهر به صرفه بودن هزینه های آن می باشد زیرا در ساخت طلا و جواهر با فلز طلا نیاز به ابزار آلات و دستگاه های تراش گران قیمتی می باشد اما با وجود خمیر طلا و یا مس در ساخت طلا و جواهر در صرف هزینه ها صرفه جویی می شود و برای فرم دهی و حالت دادن قطعه دلخواهتان دیگر نیازی به دستگاه گران قیمت نمی باشد.

در ساخت طلا و جواهر با خمیر مس یا برنج در ترکیب خمیر پایه از فلزات گران بهایی مانند طلا، نقره، مس و آلیاژهای مس برنج و برنز به کار گرفته شده است.  در انتها از نظر ساختاری انعطاف پذیری و شکل پذیری این خمیر مانند خمیر بازی کودکان می باشد. در ساخت طلا و جواهر با خمیر مس و برنجی دیگر نیازی به گذراندن مراحل مانند قالب گیری، ریخته گری، پرس کاری، شکل دهی پرداخت کاری، و تمامی مراحلی که بر روی فلزات سخت انجام می‌شود دیگر نیازی نمی باشد. و در اینجا بحث صرفه جویی در مدت زمان ساخت و همچنین هزینه‌های ساخت پیش می‌آید که از نظر ظرافت و همه هزینه های ساخت طلا و جواهر با خمیر مس یا برنج و هم برای تولیدکنندگان و هم برای خریداران به صرفه می باشد.