حکاکی روی شیشه

حکاکی روی سنگ
حکاکی روی سنگ
مرداد ۳۱, ۱۳۹۹
خوشنویسی روی سنگ قیمتی
خوشنویسی روی سنگ قیمتی
مرداد ۳۱, ۱۳۹۹
نمایش همه

حکاکی روی شیشه

آموزش حکاکی شیشه

آموزش حکاکی شیشه

حکاکی روی شیشه

حکاکی روی شیشه یکی از روش های نوین برای تزئینات شیشه میباشد. حکاکی روی شیشه ابتدا در کشور ایتالیا انجام شد که نمای یک ساختمان در شهر ونیز توسط مهندسان ساختمانی از شیشه های حکاکی شده تشکیل شده بود پس از آن به مرور در کشورهای دیگر هم شیشه های حکاکی شده تولید شدند . قیمت حکاکی روی شیشه با توجه به ابعاد شیشه و طرحی که جهت حکاکی انتخاب شده است تعیین می گردد .
درواقع حکاکی به اجرای طرح نقش بر روی اجسام مختلف گفته میشود. حکاکی از قدیمی ترین هنرهای تاریخ است که از سالیان دور برای خارج کردن اجسام از سادگی و یکنواختی بکار برده میشد. حکاکی روی شیشه مدتهاست که مورد توجه هنرمندان ایرانی قرار داشته است.

برای حکاکی روی شیشه چه نوع شیشه ای مناسب می باشد :

ظروف شیشه‌ای
شیشه فشرده
شیشه شناور
شیشه‌های ماشینی و ارزانتر
ورقه‌های شیشه‌ای
بشقاب شیشه‌ای
شیشه کریستال
شیشه آینه
شیشه پنجره

مزایای حکاکی روی شیشه

از مزایای حکاکی شیشه می‌توان به بی رنگ، شفاف، سخت و ضد خش بودن آن اشاره کرد.

معایب حکاکی روی شیشه

از معایب حکاکی شیشه می‌توان به شکننده بودن آن اشاره کرد.

حکاکی روی شیشه با دست

یکی از پرطرفدار ترین هنرهای دستی حکاکی روی شیشه با دست است. حکاکی روی شیشه با فرز انگشتی کاری بسیار دشوار است و نیاز به آموزش حکاکی روی آینه و شیشه خواهید داشت. قیمت حکاکی عکس روی شیشه با توجه به قیمت قلم حکاکی روی شیشه و همچنین مته حکاکی روی شیشه گران است. حکاکی پشت آینه کار بسیار دشواری است.

حکاکی روی شیشه با فرز انگشتی

به کمک حکاکی روی شیشه با فرز انگشتی می توان از ظروف آشپزخانه گرفته تا درهای سکوریت و پنجره های ساختمان را حکاکی و تزئین نمود. فقط کافی است برچسبی را که نقش مورد نظرتان را روی آن بریده اید ، بر روی شیشه یا آینه بچسبانید و با فرز انگشتی جاهای خالی را پرکنید، سپس حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا نقش دلخواهتان برای همیشه رو آن حک و کنده کاری شود. برای این کار نیاز به تجهیزات و محل خاصی نیست و در هر جایی قابل اجراست.

حکاکی روی شیشه با اسید

مواد شیمیایی از جمله اسیدها که خاصیت خورندگی دارند می توانند برای حکاکی بر روی انواع سطوح شیشه ای، سنگی و فلزی مورد استفاده قرار گیرند. از محبوب ترین اسید ها برای حکاکی بر روی شیشه اسید هیدروفلوئوریک استهیدروفلوئوریک اسید تنها اسیدی است که میتواند به SiO2بی شکل ، کوارتز و شیشه با سرعت قابل توجهی اثر بگذارد(حکاکی کند). البته HF تنها اسید خورنده موجود نیست ولی در غلطت های بالا سمی است بطوریکه اثرات موضعی شامل تخریب بافت را در پی دارد و باعث نکروز شدن بافت و اندام ها میشود.