حکاکی روی گوهر

تراش گوهر فست کات
تراش گوهر فست کات
خرداد ۱۳, ۱۳۹۷
گوهر شناسی
گوهر شناسی
خرداد ۱۳, ۱۳۹۷
نمایش همه

حکاکی روی گوهر

حکاکی روی گوهر

حکاکی روی گوهر

حکاکی بر روی گوهر های قیمتی و نیمه قیمتی به دو صورت انجام می‌گیرد :

روش Intaglio Carving یا حکاکی بر روی گوهر

این روش به صورت معمول در غرب رواج داشته و بر روی گوهرهای نیمه قیمتی و با ابعاد نسبتا کوچک انجام می‌شده است. در روش فوق به طور معمول تصویر یا نوشته در یک طرف گوهر حک شده و طرح نهایی به صورت فرورفته دیده می‌شود. در اصطلاح به این روش کنده‌کاری یا Negative Relief نیز گفته می‌شود.

روش Cameo Carving یا ایجاد برجسته‌کاری بر روی گوهر

در این روش حکاکی روی گوهر، با برداشتن لایه‌های اضافی شکل مورد نظر ظاهر می‌شود. در این حالت تصویر به صورت برجسته بر روی سنگ باقی می‌ماند که به همین دلیل این روش را برجسته کاری Positive Relief می‌نامند.

انواع گوهرهای استفاده شده برای حکاکی و طرز شناسایی آنها:

گوهر کلسدونی (Chalcedony):

از خانواده سنگ‌های کلسدونی می‌توان به انیکس، عقیق و … اشاره کرد. این دسته از سنگ‌ها جز گوهرهای سخت به‌شمار آمده وبه طور معمول استفاده فراوانی برای حکاکی نقوش و تصاویر دارند. برخی از گوهرهای متعلق به خانواده کلسدونی، چندلایه بوده و بعد از انجام حکاکی با رنگ کردن این لایه ها تصویر برجسته‌تر دیده می‌شود. همین ویژگی موجب می‌شود تا طرح در بعضی نقاط حالت سایه و روشن دیده شود و تصویری طبیعی‌تر حاصل شود.

گوهر عقیق (Agate):

همانطور که گفته شد این گوهر از خانواده کلسدونی بوده و از انواع متدوال آن می‌‎توان عقیق دولایه سفید و آبی یا قرمز را نام برد. برای خلق تصاویر طبیعی بر روی عقیق ‌می‌توان قسمت‌هایی از لایه‌های طرح را نازک‌تر کرده و حالت سایه‌دار ایجاد کرد.

گوهر انیکس (Onyx):

گوهر دیگری که متعلق به خانواده کلسدونی بوده انیکس بوده که لایه‌های سیاه و سفید در آن مشهود می‌باشد. از این گوهر، در تهیه انواع زیورآلات طلا استفاده می‌شود.

گوهر ساردانیکس (Sardonyx):

این سنگ با لایه‌های قهوه‌ای، نارنجی و سفید موجود بوده و کاربرد بسیاری در حکاکی برجسته بر روی گوهرها دارد.

گوهر صدف (Seashell):

از دوران باستان حکاکی بر روی انواع صدف مرسوم بوده است. در دوران رنسانس، برجسته کاری روی صدف‌هایی از جنس Cowry و Mussel انجام شده و طرح‌هایی سفید رنگ روی زمینه خاکستری ایجاد می‌شده است. صدف هلمت (Helmet Shell) با لایه رویی سفید رنگ و لایه زیرین نارنجی یا قهوه‌ای نیز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای حکاکی نقوش می‌باشد. باید اشاره کرد صدف از هر نوع که باشد پس از حکاکی شدن، نازک و شفاف گشته که همین امر موجب شکنندگی و ترک خوردن آن می‌گردد.