حکاکی روی سنگ

آموزش طراحی طلا و جواهر
آموزش طراحی طلا و جواهر
مرداد ۱۷, ۱۳۹۹
آموزش حکاکی شیشه
حکاکی روی شیشه
مرداد ۳۱, ۱۳۹۹
نمایش همه

حکاکی روی سنگ

حکاکی روی سنگ

حکاکی روی سنگ

حکاکی روی سنگ

مواد اولیه سنگ هایی که برای هنر حکاکی مناسب هستند و می توان بر روی آن ها نقشی را حک کرد ، باید از سنگ های نرم انتخاب شوند. سنگهایی مثل سنگ مرمر و یا بسیاری از سنگهایی که در دل طبیعت آنها را می توان یافت . سنگ دیگر مورداستفاده دراین رشته سنگی است خاکستری رنگ که از اطراف مشهد استخراج می شود .

در گذشته از حکاکی روی سنگ برای حک کردن نقشی بر روی مهرها و انگشترهایی که هم جنبه کاربردی و هم جنبه زینتی داشت بسیار استفاده می شد. در استان قزوین حک کردن قطعه ای خوشنویسی و یا نقشی زیبا بر روی کتیبه های سردر بنا ها ویا سنگ مزار از گذشته رواج داشته است . از نمونه های زیبای حکاکی روی سنگ در قزوین می توان به : کتیبه آب انبار حاج کاظم ، آب انبار لالو و سنگ قبر زیبای آرامگاه شهید ثالث اشاره کرد . مواد اولیه سنگ هایی که برای حکاکی روی سنگ مناسب هستند و می توان بر روی آن ها نقشی را حک کرد ، باید از سنگ های نرم انتخاب شوند. سنگ هایی مثل سنگ مرمر و یا بسیاری از سنگهایی که در دل طبیعت آنها را میتوان یافت . سنگ دیگر مورداستفاده در رشته حکاکی روی سنگ است خاکستری رنگ که از اطراف مشهد استخراج می شود .

در حکاکی روی سنگ قبر های قدیمی می توان نقوشی چون : شانه ،تسبیح ،مهر و یا طرحهایی که به پیشه فرد مزبور، بر می گردد را نیز مشاهده کرد. تعداد زیادی از هنرمندان نیز از نقوش جانوری وانسان در اثرشان استفاده می کنند. یکی از هنرهای بسیار ارزنده هنر حکاکی روی سنگ می‌باشد، حکاکی می‌تواند شامل یک یا چند کلمه و یا حتی تصویری از یک شمایل باشد. حکاکی روی سنگ دارای ظرافت بسیار بالایی بوده و سبب افزایش ارزش نگین خواهد شد. حکاکی بر روی نگین‌ها به روش‌های متنوعی انجام می‌شود .