آموزش مرصع کاری طلا و جواهرات

آموزش حکاکی روی فلز
آموزش حکاکی روی فلز
مهر ۵, ۱۳۹۹
ساخت طلا و جواهر
ساخت طلا و جواهر
آذر ۶, ۱۳۹۹
نمایش همه

آموزش مرصع کاری طلا و جواهرات

آموزش مرصع کاری طلا و جواهرات

آموزش مرصع کاری طلا و جواهرات

آموزش مرصع کاری طلا و جواهرات

آموزش مرصع کاری طلا و جواهرات یکی از شاخه های صنایع دستی سنگی است مرصع به معنی آنچه با جواهر تزیین شده باشد ، است .هنر مرصع کاری عبارت است از نشاندن جواهر ( سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ) بر روی ظروف زیور آلات و اشیا و تزیینی دیگر .

آموزش مرصع کاری طلا و جواهرات به صورت خصوصی یا عمومی به درخواست دانشجو خواهد بود . دوره آموزشی بلافاصله بعد از ثبت نام دانشجو آغاز خواهد شد و نیازی به انتظار برای شرکت در کلاس نخواهید داشت .

آموزش مرصع کاری طلا و جواهرات

نحوه ی ساخت زیورآلات تاثیر مستقیمی بر روی روش مورد استفاده ی مرصع کار دارد. سازنده ی زیورآلات جای مخصوص سنگ را خالی می گذارد تا هنرمند مرصع کار سنگ را در آن بنشاند. روش های متفاوتی به نام های ريلي، قلم خور، كاسه اي و چنگي در مرصع کاری بر روی زیورآلات استفاده می شود.

در روش ریلی آموزش مرصع کاری طلا و جواهرات، جای ریل مانندی برای نگین بر روی طلا یا نقره وجود دارد و مرصع کار پس از قرار دادن نگین در آن با سمبه و ضربه فلز اطراف را به نگین نزدیک می کند.در آموزش مرصع کاری طلا و جواهرات اگر حفره ای مخروطی برای نگین تعبیه شده باشد از روش قلم خور استفاده می گردد که مناسب نگین های با تراش مخروطی (مارکیز ) است. پس از نشاندن نگین در جای مورد نظر، مقداری از طلا یا نقره با استفاده از قلم به سمت نگین هدایت می شود تا روی آن بخوابد.

روش کاسه ای و چنگی در آموزش مرصع کاری طلا و جواهرات زمانی کاربرد دارد که فضای کاسه مانندی برای نگین در نظر گرفته شده است. در روش چنگی ابتدا نگین در جای خود قرار می دهند و سپس چنگ هایی از طلا یا نقره دور آن را می گیرد. در صورت استفاده از روش کاسه ای نیز با استفاده از سوهان مقداری از طلا یا نقره بر روی سنگ خوابانده می شود تا نگین محکم گردد.

در بعضی ابتدا با کمی موم سنگ یا نگین را در جای خود ثابت می کنند تا در هنگام کار با قلم یا سوهان تکان نخورد. پس از اتمام کار با کمی حرارت، موم را ذوب کرده و پاک می کنند. باید دقت داشت که در مورد تمام سنگ ها نمی توان از موم استفاده کرد زیرا حرارت رنگ بعضی از سنگ ها را تغییر می دهد.